13 april 2008

Tillbax =oD

Så, nu har vi kommit hem från våran lyxtur! =o)

Väl i Stockholm, Norrtull, stod vi helt stilla i drygt en timme då en lastbil fått stopp i mitten filen innan Sveaplan! *typiskt* Vi såg hur våra minuter tickade iväg sakta men säkert för vi var tvugna att checka in ca 2 timmar innan avgång. Ja, ja, när det väl släppte tog det inte lång tid till hotell Ariadne där vi skulle parkera bilen. Ner med den, snabb promenad till inchecket vid terminalen och vi hade ca tre minuter tillgodo. =oD

Väl på Silja Festival hade vi en dubbelsäng-hytt eller vad jag skall kalla det. Den var fin och trevlig. På båten var det bara ca 375 personer och båten tar ca 1200 personer. Så trångt var det inte! *s* Hittade min älskade Kaffedom-dink och sen Baccardi Lime med 7-up och pressad lime i. *mmmmmm, mums* Eftersom vi skulle upp i ottan, 04,30 så gick vi och lade oss vid ca ett-tiden. Upp sen i ottan och fick en jättegod frukost! Båten kom iland ca 7 och vi for vällan av som alla andra och tog ett skåp till vårt bagage. Sen vet jag inte vart hjärncellerna tog vägen! *skrattar*

Vi började i alla fall att promenera bort till centrum där Stokkman och Halonen låg. Kameran och kartan hade vi lyckats låsa in i skåpet kom vi på när vi var halvvägs framme i centrum. *s* Vi gick förbi Åbo Slott längs hamnen och tittade på gamla och nya båtar i ca 1,5 timme. Lite kallt på morgonen men uppfiskande. ;) Väl framme i centrum vid ca 08,30 såg vi att affärerna öppnar först kl 9! *daaa* Vi vandrade runt lite och kikade i fönster tills vi gick förbi en av ingångarna till Stokkman som öppnade sig. Vi gick in för att värma oss lite och tänkte att vi kanske kunde hitta någonstans att sitta ett tag. Men väl där inne kännde vi en nybakta bullar-doft som vi följde och hittade ett fik där inne som vi fikade på. =o)

När klocka blev 9 började vi röra oss runt bland alla butikerna, ISSES va durt de va!!! =o( Nog för att jag ville shoppa asså, men hallååååå! Ja, ja, det var roligt att ha varit där och kollat runt. Jag köpte mig en söt t-shirt för 200Skr på VILA och ett par skor för ca 550Skr. Sen hittade jag faktiskt en liten affär där de sålde saker till pärlor och tittskåp! Jätteskoj!!! =o) Shoppade loss liiite bara, ca 145Skr bara. =o)

Efter ca 7 timmars promenad kännde vi att vi orkar inte mer! =o/ Tog bussen tillbaka och bara den tog ca 15 min. Sen satt vi och såsade på terminalen. *s* Dumma som vi var kom inte att tänka på slottet! Vi hade ju kunnat gå in där och kolla, det hade varit jätteintressant ju! *hm*

Mitt husband checkade in oss och var lite irriterad på att jag ville ha mitt dörr-kort själv då jag ville springa ut å puffa lite eftersom det var ca 4 timmar kvar tills båten skulle komma. Å jag fattade inget! =o/ Sen kom det en preson och sa att vi fick borda ca 15 minuter före alla andra. WOW tänkte jag, bara för att vi har en hytt med dubbelsäng! *hehe* Sen frågade mitt husband mig vad jag ville ha från á la carten och jag sa att jag får vällan se vad som serveras tyckte jag. Jag tänkte ju på buffé! *asg* Ja, ja, Silja Europa kom och vi bordade 15 minuter före alla andra och det var skoj! När vi äntligen stannade utanför vår hytt stirrade jag på mitt älskade husband och undrade om vi verkligen hade kommit rätt och jo, det hade vi. DET VAR EN SUITE!!! =oO

Bara sååå häftig! =oD

Här gick man in och dörren till höger i bild var gästtoalett! Vid det vita på golvet till vänster i bild gick man in till vårt sovrum.

Raktfram var det utkik i båtens riktning, sällskapsbord till vänster, TV i skåpet och en soffa.

Första kiken in till sovrummet! WOW!

JACUZZI!!!!! Yippie!!! =oD

Och självklart en bastu, fast den använde vi inte. *s*

Snacka om lyx!!! Vi hade även bord vid första sittningen i á la carten så vi skyndade oss att fixa till oss. Vi fick fönsterbord och en ooootrooolig service för att det stod suite i bokningen! *YES*
Först fick vi en apertiff som var jättegod! Till förrätt åt vi räkor i citronmajonäs och något grönt som var supergott! Vi drack vitt vin Nottige Hill from South Australia, också gott. Till varmrätt åt husbandet typ tornedo med pepparsås som han var supernöjd med. Jag åt en Röd.... (fisk som var som en tornedo, vikt) med äggsås och något mer. Superb! *mmmmmmm* Efter det åt vi Choklad triologi, tre sorters chokladmousse eller något liknande, gott var det i alla fall! Till det drack jag min älskade Kaffedom! =oD

Sen var det av till Taxfree-shopperna och shoppade loss lite där. Handlade även parfymer till våra två döttrar och son. De blev jätteglada! Plus att de fick en var sin stoooor Toblerone! *s* Efter allt shoppande på båten kännde vi att vi hade megaont i både ben och fötter så mer rundvandring på Silja Europa blev det inte! Upp till suiten och bada jacuzzi! Supermysigt! =oD
Sen somnade vi jättegott! Vi skulle nämligen upp igen vid 04,30 för båten kom iland lika tidigt som förut! =o(

Upp i ottan igen och iväg ner till frukosten, vi fick samma fina välkomnande som igår kväll. ;) Vi fick egen kaffe-termos istället för att ta kaffe där alla andra tog sitt. *s* Frukosten var stor igen och supergod. Jag nöjde mig dock med en enkel smörgås, juice och kaffe. Var tillräckligt "full" från gårdagen fortfarande. *ler* Kom av båten och fram till hotel Ariadne igen och åkte ner med hissen för att ta ut bilen. Men när vi kom ut ur hissen så kom vi inte in i garaget!!! *daaaa* Kikade på biljett och kvitto, ingen kod!!! Vad göra!? Husbandet hittade en dörr som inte var riktigt stängd så vi kom in en annan väg som vi inte borde komma in! *hihi* Ja, ja, alla lösningar är bra! *s*

Vi kom tillbaka till Skövde vid 14-tiden och var megatrötta och har sovit lite middag. *hihi* Jag är supernöjd och har haft en SÅ bra och trevlig helg med mitt husband (to be) är inte gift än! *s*

7 kommentarer:

Pärlmudden sa...

Med en sån lyxtripp hade det kanske passat att gifta sig....

Jaja, huvudsaken ni hade en härlig helg!
Kram kram

Smycka sa...

*skrattar gott* Eller hur! Nä, det blev inget med det, jag är fortfarande en fröken! *s*

Kramkram

Marianne sa...

Låter som ni haft en härlig tur.

Smycka sa...

Jo, den var jättetrevlig! Inga barn, inga djur, ingen TV, ingen dator och ingen telefon.

Kram
Ulrica =o)

Nina BF sa...

Vilken resa! Bara att lagra och ta fram när det känns som om vardagen är lite för grå! Kram

LenaL sa...

Sicken resa, den låter helt underbar!!! Det är såna minnen som man kan gotta sej åt länge!

Ha det fortsatt jättegott!

Smycka sa...

Det som var tråkigt med resan var att man fick gå upp så himla tidigt, 04,30 båda dagarna. Annars kommer jag att minnas den lääääänge! =oD

Kraaaaam