21 december 2008

Slutat röka

Jag är faktiskt väldigt stolt över mig själv!

Idag är det fem veckor sen jag slutade att röka! =oD
Ja, jag blev sjuk hur länge som helst och ja, de gav mig till slut en medicin som vidgar luftrören och som man får när man har kol, Atrovent. Då tänkte jag att jag vill ju inte ha medicin för att kunna röka! *hm* Så jag bestämde mig! Jag bad läkaren skriva ut Zyban. Fick en smärre chock när jag skulle lösa ut dem för de kostar nämligen ca 1.000:-! Men det är det värt! Jag röker för 1.000-1.200:- i månaden.

Jag pratade med min Jonny och han var införstådd med att jag ville sluta och stöttade mig till 100%! Ensam är stark, men två är starkare! =oD

Jag började med en tablett den 28/10. Kände skillnaden på en gång! Cigen smakade skit rent ut sagt! *s* På den 6e dagen skulle man öka dosen till två tabletter. Under den andra veckan skall man komma fram till att man skall fimpa helt! För att underlätta den dåliga smaken slutade jag att köpa menthol-cig och köpta vanliga istället. Det sista paketet hade jag faktiskt i sju dagar!

Den 9/11 var den första rökfria dagen! Den 10/11 drog jag ner dosen till en tablett istället. Jag tyckte att det skulle räcka så, och det gjorde det. Den 23/11 tyckte jag att nu får det vara nog! Jag slutade helt med tabletterna också! Så motiverad som jag känner mig just nu har jag aldrig varit! Jag tog 34 tabletter av 100. Och att inte röka känns bara bra!

Det var inga problem på jobbet. Jag följde med gänget ut, de rökte och jag tittade på. *s* Det jobbigaste var hemma. När telefonen ringde, nu går jag ut på min trapp och tar en cig eller när jag gjort något, nu går jag ut och tar en cig för att belöna mig själv. Men det gick bra!

Jag laddade upp med riskakor och tuggumin! *hihi* Idag har jag inga som helst problem med att inte röka! Jag känner allt för väl rökdoften och den är inte god kan jag säga. *haha* Tänker då att har jag luktat så illa! *asg*

Ja, ja, man vet aldrig! Jag kanske börjar en vacker dag igen, men så länge detta håller i sig är jag bara överlycklig! Nej, jag har inte gått upp i vikt! Det är hur du gör det till själv! Jag små-äter inget annat än frukt, riskakor och tuggumin. Försöker motionera lite lagom, precis som innan.

GU VA JA E STOLT ÖVER MIG SJÄLV! =oD

7 kommentarer:

Pärlmudden sa...

Gratis gumman, vad du är duktig!! JAG ÄR STOLT ÖVER DIG!!
Längtar tills vi ses igen. Hoppas det blir före stickcafet. Pernilla sa att de har fått hem knitpicks nu.
KRAM O ha en underbar jul vännen min!!

Cicki sa...

Du har all anledning att vara stolt. Vad duktig du är. Jag har försökt länge att sluta men har inte den där riktiga motiveringen än. Men den kommer. Är i alla fall nere i 3 cigg om dagen så det närmar sig.

Ha en riktigt skön, rökfri jul....:-)

Smycka sa...

Pärlmudden:
Tack du! Jo, de sa att de skulle komma in när som helst när jag var där i veckan. God Jul-Kramizar och krya på dig! =o)

Cicki:
De ela jättebra! Tre cig är i alla fall bättre än 15 eller hur? ;) Min ena dotter sa:

- Du sa att du skulle sluta röka en vacker dag skulle. Kan ju inte påstå att dagen är vacker, men det är ju inte utseendet på dagen som räknas. *ler*

Jag fick något att att tänka på, kol. Vill inte ha det så jag bestämde mig!

God Jul-Kramar i massor
Ulrica

Anonym sa...

Hallå vännen!

Välkommen i klubben! Själv rökte jag min sista cig på kvällen 080101. Slutade rakt upp & ner, då motivationen att sluta plötsligt infann sig utan anledning.

Ha en underbar helg! God Jul & Gott Nytt År till dig & familjen!!!

Anonym sa...

Vad duktig du är. Du kan verkligen känna dig stolt. Bra jobbat.

Marianne sa...

Vad duktig du är. Det är flera på mitt jobb som slutat med hjälp av dom där tabletterna dom verkar fungera bra.

Smycka sa...

Annica:
Grattis till dig på 1-årsdagen! *ler* Kände att motivationen var på topp och att tabletten var ner som en språngbräda till att komma igång att sluta. Har inget begär eller något alls.

mammapuhstickar:
Tack snälla du! =o)

Marianne:
Tack! Jo, tabletten i all sin heder! Men är man inte motiverad så fungerar inte ens tabletten. Har hört flera historier om folk som fortsatt röka även fast de ätit tabletten, tyvärr. Jag är i alla fall glad att den fungerade för mig och alla de andra som lyckats sluta med den. =o)