10 augusti 2009

Brev

Jo, jag fick brev från El Doctore idag också! Hon skrev:

"Jag har beställt röntgen utav hand- och fotskelett eftersom det är en del i en reumatikerutredning så som vi bestämde. För att röntga knä och axlar behöver man isåfall först göra en undersökning och en röntgen utav knä och axel brukar i regel inte visa någonting med den typen av besvär du har. Vi röntgar alltså hand- och fotskelett så som vi kom överens om och jag skickar sedan en remiss till reumatologen enligt önskemål du hade."

Måste ha förträngt att vi kom överens om att jag inte har besvär med mitt knä och axlar eftersom de tydligen inte behöver röntgas i en utredning! Jag har nog hjärnsläpp också!!!

Så vad har jag för besvär då?
Läkaren tror inte att jag har reumatism
och det baserat på ett telefonsamtal och läst i min
journal på ett provsvar av mitt blodprov!
Vi har alltså inte mötts!!!
Kan det vara fibromyalgi jag har eller någe annat?
Förslag?

För som läkarna så BRA påpekar är att jag är
fullt frisk då blodproverna inte visade något!

Om jag är ironisk?! Inte alls!!! ;)

5 kommentarer:

Cicki sa...

Om du gör ett reumaprov (blodprov) så syns det inte där om du har fibro. Det syns inte heller på röntgen. Här kan du läsa en enkel beskrivning om fibro och hur man diagnostiserar det.

http://www.reumatikerforbundet.org/start.asp?sida=3951

Behöver du skriva av dig eller fråga om något så vet du vart jag finns.

Kram

Marianne sa...

Jaa du det är inte lätt att vara sjuk. Själv har jag inte så stort förtroende för sjukvården, speciellt inte sen jag började jobba inom äldreomsorgen...
Hoppas att det går bra trots att du bara får hälften av röntgenbrover tagna.

Smycka sa...

Cicki: Tack för länken! Har printat ut lite som jag tänkte läsa i lugn och ro. Tack snälla!

Marianne: Jag förstår vad du menar. Har hört från fler som arbetar inom äldreomsorgen säga samma sak. En fåla ta en sak i taget då! ;)

SF sa...

Hej och tråkigt att du har det så besvärligt!
En förklaring till att man bara röntgar händerna och fötterna kan vara att om frågeställningen är reumatism så är det i händerna och fötterna som man kan se tidiga förändringar typiska för reumatism. I övriga leder kan man ha mycket besvär, men det syns oftast inget på röntgen. Så att din läkare inte röntgar övriga leder behöver inte bero på att hon inte tror att du har ont där, det kan kanske istället bero på att utredningen är inriktad på reumatism. Hoppas det ordnar sig för dig! Be din läkare att få en tid där hon förklarar hur hon tänkt om du känner dig osäker. Man har en skyldighet att se till att patienten är med på hur man tänker. Lycka till!

Smycka sa...

TACK Signe för din förklaring! Inte ens så långt har denna läkare kommit! Hon har enbart pratat med mig på telefonen vid ett tillfälle och ställt en diagnos vilket jag nog mest är upprörd över. Jag fick inte röntgen förrän jag talade om att jag åt Naproxen som är antiinflammatorisk och smärtstillande, DÅ först fick jag en remiss till röntgen! Så jag har lite svårt för henne och den vårdcentralen jag tillhör.