18 mars 2011

Kalastårta

1 st
50 g smör
1½ dl socker
4 äggulor
1½ dl mjöl
1½ tsk bakpulver
4 msk mjölk

4 st ca 40 bitar
200 g smör
6 dl socker
16 st äggulor
6 dl mjöl
2 msk bakpulver
2 dl mjölk


Maräng
4 st äggvitor
2 dl socker 8 dl
1 dl hackade hasselnöts. (2 påsar färdighackat)

4 st ca 40 bitar Maräng
8 dl socker
4 dl hackad hasselnöt

Fyllning
3 dl vispgrädde 1,2 liter
2-3 dl färska blåbär eller
½ paket djupfryst
1-2 bananer 8 st

4 st ca 40 bitar Fyllning
1,2 liter vispgrädde
275 g frysta bär
8 st bananer

Rör matfettet och sockret poröst. Tillsätt äggulorna en i taget. Blanda mjöl och bakpulver. Vänd ner blandningen i smeten omväxlande med mjölken. Bred ut smeten på ett smort bakplåtspapper i en långpanna.

Vispa äggvitorna till hårt skum. Tillsätt socker i små portioner under vispningen. Bred marängen över sockerkakssmeten och strö över nötterna.

Grädda i 175 grader i ca 20 min.

Vänd upp och ned på bottnen på en stor bricka eller en skärbräda. Ta bort bakplåtspapperet, annars fastnar den. Vänd bottnen rätt igen och låt kakan svalna. Skär den i två bitar. (om du gör en st)

Vispa grädden och bred den över den ena bottnen. Strö över blåbär. Om de är djupfrysta låt dem tina Skiva bananer och lägg på.

Jag gjorde två, en över och en under
och det blev över. =o)

3 kommentarer:

Marianne sa...

Den där brukar jag också göra med hallon i mums :)

Rosenvante sa...

Det är ju samma jag brukar göra, men din såg ju inte ut som min på bilden. Det är denna som alltid ska göras här, supergod verkligen. Nu brukar jag göra bara en eftersom vi är 3 men förr blev det också alltid 2 som du gjorde.

Smycka sa...

Marianne: Det var första gången jag gjorde den. Linda, barnas mamma brukade göra den när det var skolavslutningar. Hon gjorde dem jättegoda! =o)

Rosenvante: Här är vi 5 personer och så kommer de närmaste hit så blir vi ca 12 personer. Så då måste jag ju göra två bottnar. =o)