8 februari 2011

Mönster till basker med garnet Narvik

Lägg upp 61 maskor på raka stickor nr 5, sticka resår 1 avig, 2 räta i 5 varv. (Jag läste inte ordentligt så jag hade rundstickor. Men längre ner i mönstret står det att man ska sy ihop mössan.)
Fortsätt med slätstickning och byt till raka stickor nr 6, öka vartannat varv enligt nedan:

Varv 1: *6 räta, 1 omslag* varvet ut, avsluta med 1 omslag och 1 rät.
Varv 2: *1 avig, vrid omslaget, sticka det avigt. Avsluta med 6 aviga maskor.
Varv 3: 7 räta, 1 omslag, se varv 1
Varv 4: 1 avig, vrid omslaget, se varv 2. (på pappret står det 7 a här) avsluta med 7 aviga?
Varv 5: 8 räta, 1 omslag, se varv 1
Varv 6: 1 avig, vrid omslaget, se varv 2 (på pappret står det 8 a här) avsluta med 8 aviga?

(jag stickade/tolkade den kursiva stilen som extravarv)
Varv 7: 9 räta, 1 omslag, se varv 1
Varv 8: 1 avig, vrid omslaget, se varv 2

Sticka slätstickning i 6 varv utan ökningar över maskorna.
Börja minskningen på vartannat varv från rätsidan; 8 maskor, 2 maskor tillsammans, varvet ut. Fortsätt minska vartannat varv från rätsidan, det blir en maska mindre för varje varv, mellan minskningarna. Alltså: 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 tills det finns 10 maskor kvar. Sticka ihop 2 och 2 maskor = 5 maskor kvar, sticka dessa maskor i 5 varv. (Dessa 5 varven finns inte med på min mössa i bild). Dra tråden genom dessa maskor. Sy ihop.

(Och detta har jag inte gjort på bilden.)
Virka 1 picot kant med virknål 4,5 såhär: Börja med 1 fm i aviga maskan på resåren, virka 3 luftmaskor och 1 stolpe i samma maska, hoppa över 2 räta maskor i resåren, virka 1 smygmaska i aviga maskan i resåren, fortsätt runt och avsluta med 1 smygmaska i aviga maskan.

Personen som står på pappret heter:
Maj-Lis Stickhörna
www.majlisstickhorna.se (sidan verkar inte färdig än)
Det står en adress och telefonnummer också, men vill inte lägga ut det här.

Kontentan av detta mönster:
Jag läste inte ordentligt vilket gjorde att mönstret inte stämde. Jag använde rundstickor vilket gör att mönstret blir ett annat. Sen tolkade jag 7an och 8an som ytterligare varv, stickade inte 5 extra varv i toppen och gjorde inte picot-varvet. *hm* Jag tror jag repar upp denna basker och gör om den enligt mönstret. *skrattar*

3 kommentarer:

tilda sa...

Ha ha, så kan det gå! Ibland blir jag riktigt sur och tänker att det är fel i beskrivningen när det inte stämmer. Men härtills har det alltid varit jag som inte har fattat:D

4U2 sa...

Jag har också börjat fundera om jag inte ska följa mönster helt och hållet!

Smycka sa...

tilda: Säger som i Linedance, det blev en variant! *hehe*

4U2: Ibland blir det bättre om man gör en variant på mönstret. ;)