24 november 2013

Vad kan man göra en lördag kväll?

Jo, man kan sy! =oD
Jag går och lär mig sy lappteknik/kviltning med Fröken Maja
någon lördag med hennes Drakar och Pinlgor.
Himla trevligt gäng kan jag säga!

 Här har jag rotat fram många av mina "knas" tyger.
Inte knasiga så, men de passar inte för kviltning egentligen.
Men jag tog fram tre olika mönster som jag klippte i
remsor. Jag tänkte jag skulle sy en kasse till
mina skärplattor, linjaler och skärare.

Som fröken ser så har jag strykigt! ;)

 På sista kursen fick jag lära mig omvänd applikationstteknik.
Tänkte att jag kan väll träna lite till på den tekniken och
hittade ytterligare ett knas tyg. Detta fick bli den
omvända applikationen. 

Samt att jag satte in två fickor i min kasse!
Hittade ju några lappar som jag fått över vid 
något annat tillfälle jag sytt. Det var Nasse och Ior.

 Passade jättebra till den lilla fyrkantiga linjalen och till skäraren.
Sydde fast fickorna och när jag gjorde det kom jag på att
jag skulle ju kvilta också! *hm* Tänkte inte på det!

Ja, ja, får väll "kvilta" på remsorna bara dåra! 
Vet inte om det kallas för kviltning när man gör så, men, men,
nöden har ingen lag! =oD

 Sen hade jag kommit så långt att jag skulle sy ihop kassen!
YES tänkte jag! Men, kände att något var fel när jag började sy
men valde att ignorera känslan. Och inte nog med det,
på syslöjden i skolan fick jag vacker lära mig att man zigzaggar
alla kanter minsann då det gjorde jag också!

Och det blev ju självklart FEL! *asg*
Fram med sprätten!

 Tyckte ju lite synd om mig själv i mitt lilla skapande så
det fick bli ett glas rött till sprättningen! *hihi*

 Ja., jag sydde ihop alla lager också! Så sprätten kom
fram igen! *haha* Men, som ni ser på bilden så blev 
kassen i alla fall klar till slut! Nej, den är icke
vacker men väldigt originell! *asg*

Mina två skärplattor får precis plats och även 
den långa linjalen.

 I fickorna får skäraren och den lilla linjalen plats.
Perfekt!

Här ser ni handtagen. Nej, de är inte långa på grund av
att den stora plattan är lång. *hm* Ja, när jag sitter här
och skriver så kom jag på att jag kunde ju sytt kassen 
vågrätt istället för lodrätt! *schschsch*

Vad jag skulle skriva var att handtagen inte blev så långa
för att då släpar jag kassen i backen! Nej, jag är icke lång!
HELA 160 cm över vattenytan! *hahaha*

Ja, ja, kanske jag kan roa någon och skrämma 
min Fröken Maja! *fnissar*

Nu ska jag i alla fall gå och sova!
Nattinatti!

12 kommentarer:

Maja sa...

Hej "min duktiga elev"!
Nej, jag fnissar INTE!
Jag är full av beundran!
Din väska är snygg och jag vill "granska" den!
Inte för att kritisera utan för att kolla hur du tänkt!
Tror nämligen att du kommer att "gå" långt inom lapptekniken!!!
Sträck på alla de 160 cm och klappa dig själv på axeln!
Du är bra!!!
Kram//Maja

Smycka sa...

Hehehe Tack Maja! Lovar att ta med den vid nästa tillfälle. Kram

Anonym sa...

Den blev ju jättefin! Söta fickor med Ior och Nasse:)
Kram från Pingel-Mia

Smycka sa...

Tack snälla Pingel-Mia! Gillar din väska jättemycket! Kram

Dollandesign sa...

Det var ett "projekt" som Du "gav Dig på" och slutförde med bravur.
Att finna lösningar och komma vidare i skapandeprocessen är ju utvecklande, tycker jag.
Med denna väskan är Du ju väl rustad för att åka på fler sykurser. Då kan Du med stolthet bära Dina "verktyg" i en egendesignad väska. Eller hur?

Dollandesign

Smycka sa...

Tack snälla Dollandesign! Absolut! Jag gillar min nya väska! Får slipa lite på tillvägagångssättet bara och inte glömma bort att tänka samtidigt som jag skapar och inte efteråt. *ler* =oD

MIss Wattpads mamma sa...

Alla vi andra som lärt oss att sy lappteknik har bekantat oss med sprätten eller att vi tänkt efteråt så du är inte ensam. Fräck väska. Min första väska är inte så snygg.

Smycka sa...

Tack Carina! Ja, det är många gånger som jag tänker efter efteråt. Inte bara i handarbete tyvärr. *ler*

Gunilla syr och skriver sa...

Din syväska är jätteläcker, härliga färger och en passande applikation. Min syväska är inte sydd ännu men finns på min att-göra-lista.

Smycka sa...

Tack Gunilla! Jag gillar väskan jag också. Dem var rolig att göra! Ulrica

Anonym sa...

Hej!
Vilken underbar väska! vill också göra :)) Men hur gör man för att få till alla kurvor och sedan sy så att kurvorna hamnar i mittenpartiet??
Hälsningar från en nybörjare som har fastnat i qvilt-träsket
Eva

Smycka sa...

Hej Eva, tack så mycket! Jag är också nybörjare! Tycker det är jätteroligt! Först syr man ihop de färgglada remsorna. Sen tar man ett tyg som man klipper isär vågigt och lägger ovanpå remsorna. Man drar isär "vågorna" lite och kanske använder någon nål för att hålla dem på plats. Syr en kantsöm jäms med vågen. I och med att "vågen" ligger på arbetet så kallas den för omvänd applikationsteknik. Hoppas du förstod vad jag menar. Ulrica =o)